Arendal Titans Basketballklubb Klubb trening på Sparebanken Sør Amfi Arena
Arrangør:
Arendal Titans Basketballklubb
Tid
Sted
Velkommen til Arendal Titans tirsdag trening på Sparebanken Sør Amfi arena
Trening for klubbmedlemmer
-----------------------------------
Født: 2010 - 2015
Plassering: Halv bane
Tid: 18:00-19:00
Lagkontakt: Jesse Lee Krombel
NBBF Nivå 2 Trener: Jesse Lee Krombel
Hovedfokus: Født: 2011 - 2015
Lære og utvikle viderekommende idrettslige ferdigheter.
Organisering (Mengde)
- Trening og konkurranse internt i klubber, og mellom lokale klubber i sin region.
- Treningen skal gi utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter, grunnleggende basketferdigheter, beslutninger og fysiske forberedel- ser.
- For at spillerne skal utvikle seg best mulig bør de være aktive 4 ganger i uken. Ideelt bør det være 2-3 basketballøkter, der det er to økter med andre idretter eller annen fysisk aktivitet.
- Øktene bør ikke vare lenger enn 60-90 minutter. Der starten er viet til oppvarming og hurtighetstrening, etterfulgt av trening av tekniske ferdigheter og spillsituasjoner.
- For å få riktig balanse mellom trening og kamper bør spillere ha fire økter pr kamp i snitt.
-
-Arena (Sosialt)
- Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges.
- EasyBasket som en utviklingsarena er bygget opp for å gi barna trygg- het, trivsel og mestring.
--Grunnleggende bevegel- sesferdigheter
(Fysisk)
- Denne fasen er den viktigste perioden for utvikling av motoriske ferdig- heter. Dersom bevegelsesferdigheter ikke utvikles i denne fasen, kan spillere gå glipp av muligheten til å utvikle disse ferdighetene ved et senere tidspunkt.
- De største muskelgruppene er mer utviklet enn de mindre muskelgrup- pene.
- Åndedrettssystemet er fremdeles under utvikling.
- Bør fokusere på det anaerobe systemet. Anaerobe systemet trenes ved
- f.eks styrketrening, hurtighetsstrening eller intervalltrening.
- Motoriske mønstre er mer utviklet ved enden av denne fasen.
- Balansen modnes.
- Jenter utvikler koordinasjon raskere enn guttene.
- Allsidighet i fokus, men nå med et bredere øvelsesutvalg i den basket- tekniske treningen.
----------Grunnleggende basket- ferdigheter
Teknisk og taktisk utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter.
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter)
- ------Angrepsspillerne skal lære å lese forsvaret for å se etter scoringsmulig- heter.
- Individuelle ferdigheter bør utvikles ved å spille 1-mot-1 og 3-mot-3 for å gjøre lesningene lettere.
- I gruppesituasjoner bør spillerne lære enkle situasjoner som pass, kutt og erstatte. Dette for å lære å bedømme timing og avstand.
- Offensivt bør settes søkelys på hurtig overgang fra forsvar til angrep.
- I forsvar bør spillerne fokusere på å løpe tilbake i forsvar ved endt
- angrep.
- Spillere skal lære en atletisk og lovlig forsvarsposisjon.
- Spillere skal utvikle en evne til å posisjonere seg riktig på spilleren med ball, og bedømme riktig avstand mellom angrepsspilleren og seg selv.
- Når forsvarsspilleren ikke holder en spiller med ball, skal spilleren ut- vikle en evne til å posisjonere seg mellom egen spiller og kurv samtidig som spilleren klarer å se både ball og egen mann.
- Spillerne skal forbedre kommunikasjonen mellom hverandre.
----------------------------Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter)
Avslutninger
- Introdusere skuddteknikk.
- Videreutvikle lay-upteknikken med fokus på overhåndsavslutninger med begge hender.
- Pasninger og mottak
- --Introduksjon til elementære pasningsteknikker.--
- Sentre og motta pasninger i fart.
- Sentre og motta pasninger med forsvarere.
Ballbehandling
- Bevege seg i alle retninger, med begge hender.
- Håndtere ballen i ulike hastigheter og enkle retningsforandringer med begge hender.
- Håndtere ballen mens man orienterer seg om hva som skjer på gulvet. Frigjøringer og kutter
- Skape scoringsmuligheter gjennom kutter.
- Skape en pasningskorridor f.eks. ved en frigjøring eller kutt og erstatte. 1-mot-1
- Atletisk startposisjon.
- Ansiktet mot kurven.
- Lese forsvarsspilleren.
- Ball- og stegfinter.
- Atletisk og lovlig forsvarsposisjon.
----------
Født: 2009 - 2010
Plassering: Halv bane
Tid: 18:45 -20:00
Lagkontakt: Jesse Lee Krombel
NBBF Nivå 2 Trener: Jesse Lee Krombel
Hovedfokus: Født: 2009 - 2010
Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklings- mål.
Organisering (Mengde)
- -Treningen skal gi utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter, grunnleggende basketferdigheter, beslutninger og fysiske forberedel- ser.
- En spiller bør ha mellom 160-300 treningsøkter pr år.
- Treningsmengden bør ikke økes med mer enn 10% fra periode til peri-
- ode.
- Det bør fokuseres på allsidighet og en gradvis innføring i de ulike basketferdighetene, med et øvelsesutvalg som er tilpasset nivået.
- Teknisk og taktisk utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. Unngå fristelsen å kompensere manglende ferdigheter med bruken av taktiske løsninger.
- Innholdet i treningen bør inndeles slik at det er ca. 20-30% fysisk tre- ning, 60-70% individuell/gruppetrening og 5-20% taktisk trening.
----------------Arena (Sosialt)
- Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges.
- På klubbnivå bør spilleren delta i regionalt seriespill, RM, nasjonale og internasjonale turneringer og cuper.
----Grunnleggende bevegel- sesferdigheter
(Fysisk)
- Målet i denne perioden er å fortsette å bygge en atletisk base, utvikle grunnleggende basketballferdigheter gjennom spillsituasjoner.
- Bevissthet på at spillere modnes ulikt (fysisk, emosjonelt og mentalt) og derfor må utviklingen være individuelt tilpasset.
- Fortsatt fokus på grunnleggende bevegelser og motoriske ferdigheter.
- Introduksjon til mobilitet, stabilitet og koordinasjon.
- Mobilitet er bevegelsesutslag gjennom en leddkjede.
- Stabilitet er kontroll over ledd og leddkjeder som grunnlag for optimal kraftoverføring.
- Koordinasjon er evnen til samordning av kroppsbevegelser i forhold til hverandre og omgivelsene.
- Allsidighet i fokus, men nå med et bredere øvelsesutvalg i den basket- tekniske treningen.
--------------Grunnleggende basket- ferdigheter
Teknisk og taktiske utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter.
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter)
- ------Spillsituasjoner med få spillere gir mer tid med ball. Prioritere 1-mot-1g 3-mot-3 spillsituasjoner. Vi ønsker å utvikle basketballspillere med en bred base fremfor spillere med posisjonsspesifikke ferdigheter.
- Bruke 3-mot-3-spillsituasjoner til å introdusere offensive konsepter og fremme lagspill.
- Spillere skal lære å oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret.
- Introdusere konsepter som pasnings-, kutt- og driblekorridorer.
- Introdusere spill i overtallssituasjoner.
- Introdusere det offensive konseptet «punktere» painten gjennom kut- ter, driver, pasninger og skudd.
- Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom.
- Introdusere postspill.
- Introdusere enkel screen-situasjoner
- - Introdusere Exit-screener
- - Introdusere Cross-screener - Introdusere Back-screener
- Videreutvikle forståelsen, utviklingen og bruken av kutter.
- Variere spillsituasjoner for å fremme myke ferdigheter.
- Videreutvikle overgangsspill fra angrep til forsvar og forsvar til angrep.
- Introdusere korridorer på banen.
- Introdusere hva som skaper overtallsituasjoner i overgangsspill.
- Oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret i fart.
- Introdusere hjelprotasjoner.
- Introduser konseptet ballside og hjelpeside.
- Introdusere returtaking som en ferdighet, både offensivt og defensivt.
--------------------Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter)
Avslutninger
- Introdusere og arbeide med skuddvalg; bedømme skuddet basert på forsvaret, stillingen og klokken.
- Introdusere og arbeide med ulike innganger til skuddet; skudd av pas- ninger, skudd av dribling, skudd av kutter.
- Introdusere og arbeide med fotarbeidet i forbindelse med de ulike inn- gangene.
- Bruk av hopp-stopp, steg-stopp inn i skudd.
- Videreutvikling av skuddet.
- Introdusere formskuddsrutiner.
- Introdusere og arbeide med low-postmoves, både avslutninger og fot- arbeid.
- Videreutvikling av lay-up med ulike varianter basert på forsvareren. Pasninger og mottak
- Videreutvikle pasningsteknikker mot pressende forsvarer.
- Oppfatte, vurdere og beslutte pasningsvalg basert på forsvaret.
- Introdusere pasningsvalg ved postspill, både til og fra posten.
- Pasningskvalitet på pasninger til skytteren.
- Ballbehandling
- Videreutvikling fra forrige fase; fartsendringer, retningsforandringer, med begge hender og ser opp.
- Evne til å «se gulvet» (se medspillere og motspillere i fart mens en spretter).
- Arbeide med riktig vurderinger mens en spretter i fart.
- Evne til å sprette ballen mot en pressende forsvarsspiller.
- Introdusere og arbeide med ballbehandling i post situasjoner.
- Frigjøringer og kutter
- Videreutvikle kutter til å inkludere flere kutter som gir scoringsmulig- heter (f.eks backdoor, LeBron, baseline drift, sirkel bevegelser i DDA osv).
- Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom.
- Introdusere og arbeide med å ta posisjon i posten, og angripe forsvars- spilleren.
- -----
Født: 2008, 2007, 2006
Plassering: Halv bane
Tid: 20:00 - 21:30
Lagkontakt: Jesse Lee Krombel
NBBF Nivå 2 Trener: Jesse Lee Krombel
Hovedfokus: Født: 2008, 2007, 2006
Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklings- mål.
Organisering (Mengde)
- Treningen skal gi utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter, grunnleggende basketferdigheter, beslutninger og fysiske forberedel- ser.
- En spiller bør ha mellom 160-300 treningsøkter pr år.
- Treningsmengden bør ikke økes med mer enn 10% fra periode til peri-
- ode.
- Det bør fokuseres på allsidighet og en gradvis innføring i de ulike basketferdighetene, med et øvelsesutvalg som er tilpasset nivået.
- Teknisk og taktisk utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. Unngå fristelsen å kompensere manglende ferdigheter med bruken av taktiske løsninger.
- Innholdet i treningen bør inndeles slik at det er ca. 20-30% fysisk tre- ning, 60-70% individuell/gruppetrening og 5-20% taktisk trening.
----------------Arena (Sosialt)
- Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges.
- På klubbnivå bør spilleren delta i regionalt seriespill, RM, nasjonale og internasjonale turneringer og cuper.
----Grunnleggende bevegel- sesferdigheter
(Fysisk)
- Målet i denne perioden er å fortsette å bygge en atletisk base, utvikle grunnleggende basketballferdigheter gjennom spillsituasjoner.
- Bevissthet på at spillere modnes ulikt (fysisk, emosjonelt og mentalt) og derfor må utviklingen være individuelt tilpasset.
- Fortsatt fokus på grunnleggende bevegelser og motoriske ferdigheter.
- Introduksjon til mobilitet, stabilitet og koordinasjon.
- Mobilitet er bevegelsesutslag gjennom en leddkjede.
- Stabilitet er kontroll over ledd og leddkjeder som grunnlag for optimal kraftoverføring.
- Koordinasjon er evnen til samordning av kroppsbevegelser i forhold til hverandre og omgivelsene.
- Allsidighet i fokus, men nå med et bredere øvelsesutvalg i den basket- tekniske treningen.
--------------Grunnleggende basket- ferdigheter
Teknisk og taktiske utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter.
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter)
- ------Spillsituasjoner med få spillere gir mer tid med ball. Prioritere 1-mot-1g 3-mot-3 spillsituasjoner. Vi ønsker å utvikle basketballspillere med en bred base fremfor spillere med posisjonsspesifikke ferdigheter.
- Bruke 3-mot-3-spillsituasjoner til å introdusere offensive konsepter og fremme lagspill.
- Spillere skal lære å oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret.
- Introdusere konsepter som pasnings-, kutt- og driblekorridorer.
- Introdusere spill i overtallssituasjoner.
- Introdusere det offensive konseptet «punktere» painten gjennom kut- ter, driver, pasninger og skudd.
- Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom.
- Introdusere postspill.
- Introdusere enkel screen-situasjoner
- - Introdusere Exit-screener
- - Introdusere Cross-screener - Introdusere Back-screener
- Videreutvikle forståelsen, utviklingen og bruken av kutter.
- Variere spillsituasjoner for å fremme myke ferdigheter.
- Videreutvikle overgangsspill fra angrep til forsvar og forsvar til angrep.
- Introdusere korridorer på banen.
- Introdusere hva som skaper overtallsituasjoner i overgangsspill.
- Oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret i fart.
- Introdusere hjelprotasjoner.
- Introduser konseptet ballside og hjelpeside.
- Introdusere returtaking som en ferdighet, både offensivt og defensivt.
--------------------Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter)
Avslutninger
- Introdusere og arbeide med skuddvalg; bedømme skuddet basert på forsvaret, stillingen og klokken.
- Introdusere og arbeide med ulike innganger til skuddet; skudd av pas- ninger, skudd av dribling, skudd av kutter.
- Introdusere og arbeide med fotarbeidet i forbindelse med de ulike inn- gangene.
- Bruk av hopp-stopp, steg-stopp inn i skudd.
- Videreutvikling av skuddet.
- Introdusere formskuddsrutiner.
- Introdusere og arbeide med low-postmoves, både avslutninger og fot- arbeid.
- Videreutvikling av lay-up med ulike varianter basert på forsvareren. Pasninger og mottak
- Videreutvikle pasningsteknikker mot pressende forsvarer.
- Oppfatte, vurdere og beslutte pasningsvalg basert på forsvaret.
- Introdusere pasningsvalg ved postspill, både til og fra posten.
- Pasningskvalitet på pasninger til skytteren.
- Ballbehandling
- Videreutvikling fra forrige fase; fartsendringer, retningsforandringer, med begge hender og ser opp.
- Evne til å «se gulvet» (se medspillere og motspillere i fart mens en spretter).
- Arbeide med riktig vurderinger mens en spretter i fart.
- Evne til å sprette ballen mot en pressende forsvarsspiller.
- Introdusere og arbeide med ballbehandling i post situasjoner.
- Frigjøringer og kutter
- Videreutvikle kutter til å inkludere flere kutter som gir scoringsmulig- heter (f.eks backdoor, LeBron, baseline drift, sirkel bevegelser i DDA osv).
- Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom.
- Introdusere og arbeide med å ta posisjon i posten, og angripe forsvars- spilleren.
- -----
Division 1/senior Trening
Plassering: Hele Bane
Tid: 20:30-22:00
Lagkontakt: Jesse Lee Krombel
NBBF Nivå 2 Trener: Jesse Lee Krombel
Hovedfokus: Division 1
Videreutvikle evne til å forberede, gjennomføre og evaluere konkurranser og lære å se sammenhenger mellom forberedelser og utvikling av resultater.
Organisering (Mengde)
- Spillere skal sette seg mål, langsiktig og kortsiktig, samt oppdatere sin egen utviklingsplan og strategier for å nå egen målsetting.
- Når spilleren har kommet til denne fasen skal spilleren ha forstått sin rolle i egenutviklingen, motivasjon og disiplinen som skal til for å fort- sette utviklingen og hvor viktig fysisk og mental trening er for videre satsing.
- Etter 10-15 år med trening, er det ikke mulig å øke volumet på trenin- gen til en spiller. Spilleren skal da ha kommet opp på terskelen tids- messig med daglige økter. Derfor må kvaliteten og intensiteten på øk- tene forbedres/økes.
- Utviklingen i denne perioden handler om intensitet og terping. Perio- disering er nødvendig for å ivareta utøveren, og følge opp utviklingen med et langsiktig perspektiv.
- Spilleren skal ha ca. 360 økter og ca. 60 kamper pr år
- Treningene skal inneholde ca. 30% fysisk trening, 40% individuelle el-
- ler gruppetrening i basketball og ca. 30% lagtaktikk.
------------------------------Arena (Sosialt)
Større treningsdoser og god balanse mellom skole/studier/jobb og tre- ning.
- BLNO eller internasjonalt nivå og landslag.
--Fysisk forberedelser
- Trenere bør bruke avanserte fysisk treningsprinsipper og program- mer for å forebygge skader uten at spilleren må gå ned i mengde eller intensitet. Periodisering er avgjørende for å holde spillere skadefrie, motivert og ha overskudd.
- Økende grad av spesifikk trening og større vektlegging av skadeforebygging. Spillere bør i denne perioden implementere Olym- piske løft i styrketreningsprogrammene for styrke- og powerutvikling.
- Det skal brukes tester for å måle utvikling.
- Spillerne skal bruke mental trening for å forbedre prestasjonen.
--------------Basketball
Spillsituasjoner
Breakdown av offensive sets inn i enkle spillsituasjoner.
- Fokus på defensive løsninger så vel som offensive løsninger.
- Videreutvikling av kommunikasjon.
- Videreutvikling av forståelse av tempo, vinkler og timing. Både defen- sivt og offensivt.
- Videreutvikling av 1-mot-1 ferdigheter tilknyttet nye spillsituasjoner.
- Videreutvikling av myke ferdigheter.
- Videreutvikling av å oppfatte, vurdere og beslutte i spillsituasjoner.
- Videreutvikling av forståelse av tempo, timing og spacing offensivt.
- Bevisst på sin rolle i det kollektive spillet.
- Bevisst på at offensive systemer er sammensetning av enkle spillsitua- sjoner.
- Bevisst på hvilke, og hvordan, ferdigheter skal anvendes i spillsituasjo- ner.
- Videreutvikling av posisjonering både på ball og vekk fra ball.
- Stramme inn defensive rotasjoner.
- Implementering av flere defensive konsepter/situasjoner f.eks. ved ball- screenforsvar eller sonespill.
- Kommunikasjon. 1-mot-1
- Forstå at utviklingen av myke ferdigheter henger sammen med videre- utvikling av harde ferdigheter.
- Harde ferdigheter må videreutvikles og terpes på. Overgangsspill
- Videreutvikling av kommunikasjonsferdigheter.
- Videreutvikle utførelse i overtallssituasjoner.
- Videreutvikle forsvarsprinsipper i undertallssituasjnoer
- Videreutvikle oppfattelse, vurderinger og beslutninger i forbindelse med ballbehandling, pasninger og skudd, basert på med- og motspille- re, og skuddklokken.
Administratorer
Jesse Lee Krombel
Mobil
92069247
E-post: jlkrombel@gmail.com
Kommentarer
Du må logge inn for å poste i veggen.