Velkommen til Arendal Titans fredag trening på Stuneshallen
Trening informasjon for klubbmedlemmer
-----------------------------------

Født: 2010´s, 2011´s & 2012´s
Plassering: bane A
Tid: 20:00-21:00
Lagkontakt
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247
Trener
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247

Hovedfokus: Født: 2010, 2011 & 2012 | Lære og utvikle viderekommende idrettslige ferdigheter. |
| Trening og konkurranse internt i klubber, og mellom lokale klubber i sin region. Treningen skal gi utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter, grunnleggende basketferdigheter, beslutninger og fysiske forberedel- ser. For at spillerne skal utvikle seg best mulig bør de være aktive 4 ganger i uken. Ideelt bør det være 2-3 basketballøkter, der det er to økter med andre idretter eller annen fysisk aktivitet. Øktene bør ikke vare lenger enn 60-90 minutter. Der starten er viet til oppvarming og hurtighetstrening, etterfulgt av trening av tekniske ferdigheter og spillsituasjoner. For å få riktig balanse mellom trening og kamper bør spillere ha fire økter pr kamp i snitt.
|
| Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges. EasyBasket som en utviklingsarena er bygget opp for å gi barna trygg- het, trivsel og mestring.
|
Grunnleggende bevegel- sesferdigheter (Fysisk) | Denne fasen er den viktigste perioden for utvikling av motoriske ferdig- heter. Dersom bevegelsesferdigheter ikke utvikles i denne fasen, kan spillere gå glipp av muligheten til å utvikle disse ferdighetene ved et senere tidspunkt. De største muskelgruppene er mer utviklet enn de mindre muskelgrup- pene. Åndedrettssystemet er fremdeles under utvikling. Bør fokusere på det anaerobe systemet. Anaerobe systemet trenes ved f.eks styrketrening, hurtighetsstrening eller intervalltrening. Motoriske mønstre er mer utviklet ved enden av denne fasen. Balansen modnes. Jenter utvikler koordinasjon raskere enn guttene. Allsidighet i fokus, men nå med et bredere øvelsesutvalg i den basket- tekniske treningen.
|
Grunnleggende basket- ferdigheter | Teknisk og taktisk utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. |
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter) | Angrepsspillerne skal lære å lese forsvaret for å se etter scoringsmulig- heter. Individuelle ferdigheter bør utvikles ved å spille 1-mot-1 og 3-mot-3 for å gjøre lesningene lettere. I gruppesituasjoner bør spillerne lære enkle situasjoner som pass, kutt og erstatte. Dette for å lære å bedømme timing og avstand. Offensivt bør settes søkelys på hurtig overgang fra forsvar til angrep. I forsvar bør spillerne fokusere på å løpe tilbake i forsvar ved endt angrep. Spillere skal lære en atletisk og lovlig forsvarsposisjon. Spillere skal utvikle en evne til å posisjonere seg riktig på spilleren med ball, og bedømme riktig avstand mellom angrepsspilleren og seg selv. Når forsvarsspilleren ikke holder en spiller med ball, skal spilleren ut- vikle en evne til å posisjonere seg mellom egen spiller og kurv samtidig som spilleren klarer å se både ball og egen mann. Spillerne skal forbedre kommunikasjonen mellom hverandre.
|
Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter) | Avslutninger Introdusere skuddteknikk. Videreutvikle lay-upteknikken med fokus på overhåndsavslutninger med begge hender. Pasninger og mottak Introduksjon til elementære pasningsteknikker. Sentre og motta pasninger i fart. Sentre og motta pasninger med forsvarere. Ballbehandling
Bevege seg i alle retninger, med begge hender. Håndtere ballen i ulike hastigheter og enkle retningsforandringer med begge hender. Håndtere ballen mens man orienterer seg om hva som skjer på gulvet. Frigjøringer og kutter Skape scoringsmuligheter gjennom kutter. Skape en pasningskorridor f.eks. ved en frigjøring eller kutt og erstatte. 1-mot-1 Atletisk startposisjon. Ansiktet mot kurven. Lese forsvarsspilleren. Ball- og stegfinter. Atletisk og lovlig forsvarsposisjon.
|
-----------------------------------

Født: 2009´s
Plassering: Halv bane (B1)
Tid: 20:00-21:00
Lagkontakt
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247
Trener
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247

| Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklings- mål. |
| Treningen skal gi utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter, grunnleggende basketferdigheter, beslutninger og fysiske forberedel- ser. En spiller bør ha mellom 160-300 treningsøkter pr år. Treningsmengden bør ikke økes med mer enn 10% fra periode til peri- ode. Det bør fokuseres på allsidighet og en gradvis innføring i de ulike basketferdighetene, med et øvelsesutvalg som er tilpasset nivået. Teknisk og taktisk utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. Unngå fristelsen å kompensere manglende ferdigheter med bruken av taktiske løsninger. Innholdet i treningen bør inndeles slik at det er ca. 20-30% fysisk tre- ning, 60-70% individuell/gruppetrening og 5-20% taktisk trening.
|
| Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges. På klubbnivå bør spilleren delta i regionalt seriespill, RM, nasjonale og internasjonale turneringer og cuper.
|
Grunnleggende bevegel- sesferdigheter (Fysisk) | Målet i denne perioden er å fortsette å bygge en atletisk base, utvikle grunnleggende basketballferdigheter gjennom spillsituasjoner. Bevissthet på at spillere modnes ulikt (fysisk, emosjonelt og mentalt) og derfor må utviklingen være individuelt tilpasset. Fortsatt fokus på grunnleggende bevegelser og motoriske ferdigheter. Introduksjon til mobilitet, stabilitet og koordinasjon. Mobilitet er bevegelsesutslag gjennom en leddkjede. Stabilitet er kontroll over ledd og leddkjeder som grunnlag for optimal kraftoverføring. Koordinasjon er evnen til samordning av kroppsbevegelser i forhold til hverandre og omgivelsene. Allsidighet i fokus, men nå med et bredere øvelsesutvalg i den basket- tekniske treningen.
|
Grunnleggende basket- ferdigheter | Teknisk og taktiske utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. |
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter) | Spillsituasjoner med få spillere gir mer tid med ball. Prioritere 1-mot-1g 3-mot-3 spillsituasjoner. Vi ønsker å utvikle basketballspillere med en bred base fremfor spillere med posisjonsspesifikke ferdigheter. Bruke 3-mot-3-spillsituasjoner til å introdusere offensive konsepter og fremme lagspill. Spillere skal lære å oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret. Introdusere konsepter som pasnings-, kutt- og driblekorridorer. Introdusere spill i overtallssituasjoner. Introdusere det offensive konseptet «punktere» painten gjennom kut- ter, driver, pasninger og skudd. Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom. Introdusere postspill. Introdusere enkel screen-situasjoner - Introdusere Exit-screener - Introdusere Cross-screener - Introdusere Back-screener Videreutvikle forståelsen, utviklingen og bruken av kutter. Variere spillsituasjoner for å fremme myke ferdigheter. Videreutvikle overgangsspill fra angrep til forsvar og forsvar til angrep. Introdusere korridorer på banen. Introdusere hva som skaper overtallsituasjoner i overgangsspill. Oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret i fart. Introdusere hjelprotasjoner. Introduser konseptet ballside og hjelpeside. Introdusere returtaking som en ferdighet, både offensivt og defensivt.
|
Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter) | Avslutninger Introdusere og arbeide med skuddvalg; bedømme skuddet basert på forsvaret, stillingen og klokken. Introdusere og arbeide med ulike innganger til skuddet; skudd av pas- ninger, skudd av dribling, skudd av kutter. Introdusere og arbeide med fotarbeidet i forbindelse med de ulike inn- gangene. Bruk av hopp-stopp, steg-stopp inn i skudd. Videreutvikling av skuddet. Introdusere formskuddsrutiner. Introdusere og arbeide med low-postmoves, både avslutninger og fot- arbeid. Videreutvikling av lay-up med ulike varianter basert på forsvareren. Pasninger og mottak Videreutvikle pasningsteknikker mot pressende forsvarer. Oppfatte, vurdere og beslutte pasningsvalg basert på forsvaret. Introdusere pasningsvalg ved postspill, både til og fra posten. Pasningskvalitet på pasninger til skytteren. Ballbehandling Videreutvikling fra forrige fase; fartsendringer, retningsforandringer, med begge hender og ser opp. Evne til å «se gulvet» (se medspillere og motspillere i fart mens en spretter). Arbeide med riktig vurderinger mens en spretter i fart. Evne til å sprette ballen mot en pressende forsvarsspiller. Introdusere og arbeide med ballbehandling i post situasjoner. Frigjøringer og kutter Videreutvikle kutter til å inkludere flere kutter som gir scoringsmulig- heter (f.eks backdoor, LeBron, baseline drift, sirkel bevegelser i DDA osv). Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom. Introdusere og arbeide med å ta posisjon i posten, og angripe forsvars- spilleren.
|
-----------------------------------

Født: 2008´s
Plassering: Halv bane (B2)
Tid: 20:00-21:00
Lagkontakt
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247
Trener
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247

| Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklings- mål. |
| Treningen skal gi utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter, grunnleggende basketferdigheter, beslutninger og fysiske forberedel- ser. En spiller bør ha mellom 160-300 treningsøkter pr år. Treningsmengden bør ikke økes med mer enn 10% fra periode til peri- ode. Det bør fokuseres på allsidighet og en gradvis innføring i de ulike basketferdighetene, med et øvelsesutvalg som er tilpasset nivået. Teknisk og taktisk utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. Unngå fristelsen å kompensere manglende ferdigheter med bruken av taktiske løsninger. Innholdet i treningen bør inndeles slik at det er ca. 20-30% fysisk tre- ning, 60-70% individuell/gruppetrening og 5-20% taktisk trening.
|
| Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges. På klubbnivå bør spilleren delta i regionalt seriespill, RM, nasjonale og internasjonale turneringer og cuper.
|
Grunnleggende bevegel- sesferdigheter (Fysisk) | Målet i denne perioden er å fortsette å bygge en atletisk base, utvikle grunnleggende basketballferdigheter gjennom spillsituasjoner. Bevissthet på at spillere modnes ulikt (fysisk, emosjonelt og mentalt) og derfor må utviklingen være individuelt tilpasset. Fortsatt fokus på grunnleggende bevegelser og motoriske ferdigheter. Introduksjon til mobilitet, stabilitet og koordinasjon. Mobilitet er bevegelsesutslag gjennom en leddkjede. Stabilitet er kontroll over ledd og leddkjeder som grunnlag for optimal kraftoverføring. Koordinasjon er evnen til samordning av kroppsbevegelser i forhold til hverandre og omgivelsene. Allsidighet i fokus, men nå med et bredere øvelsesutvalg i den basket- tekniske treningen.
|
Grunnleggende basket- ferdigheter | Teknisk og taktiske utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. |
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter) | Spillsituasjoner med få spillere gir mer tid med ball. Prioritere 1-mot-1g 3-mot-3 spillsituasjoner. Vi ønsker å utvikle basketballspillere med en bred base fremfor spillere med posisjonsspesifikke ferdigheter. Bruke 3-mot-3-spillsituasjoner til å introdusere offensive konsepter og fremme lagspill. Spillere skal lære å oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret. Introdusere konsepter som pasnings-, kutt- og driblekorridorer. Introdusere spill i overtallssituasjoner. Introdusere det offensive konseptet «punktere» painten gjennom kut- ter, driver, pasninger og skudd. Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom. Introdusere postspill. Introdusere enkel screen-situasjoner - Introdusere Exit-screener - Introdusere Cross-screener - Introdusere Back-screener Videreutvikle forståelsen, utviklingen og bruken av kutter. Variere spillsituasjoner for å fremme myke ferdigheter. Videreutvikle overgangsspill fra angrep til forsvar og forsvar til angrep. Introdusere korridorer på banen. Introdusere hva som skaper overtallsituasjoner i overgangsspill. Oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret i fart. Introdusere hjelprotasjoner. Introduser konseptet ballside og hjelpeside. Introdusere returtaking som en ferdighet, både offensivt og defensivt.
|
Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter) | Avslutninger Introdusere og arbeide med skuddvalg; bedømme skuddet basert på forsvaret, stillingen og klokken. Introdusere og arbeide med ulike innganger til skuddet; skudd av pas- ninger, skudd av dribling, skudd av kutter. Introdusere og arbeide med fotarbeidet i forbindelse med de ulike inn- gangene. Bruk av hopp-stopp, steg-stopp inn i skudd. Videreutvikling av skuddet. Introdusere formskuddsrutiner. Introdusere og arbeide med low-postmoves, både avslutninger og fot- arbeid. Videreutvikling av lay-up med ulike varianter basert på forsvareren. Pasninger og mottak Videreutvikle pasningsteknikker mot pressende forsvarer. Oppfatte, vurdere og beslutte pasningsvalg basert på forsvaret. Introdusere pasningsvalg ved postspill, både til og fra posten. Pasningskvalitet på pasninger til skytteren. Ballbehandling Videreutvikling fra forrige fase; fartsendringer, retningsforandringer, med begge hender og ser opp. Evne til å «se gulvet» (se medspillere og motspillere i fart mens en spretter). Arbeide med riktig vurderinger mens en spretter i fart. Evne til å sprette ballen mot en pressende forsvarsspiller. Introdusere og arbeide med ballbehandling i post situasjoner. Frigjøringer og kutter Videreutvikle kutter til å inkludere flere kutter som gir scoringsmulig- heter (f.eks backdoor, LeBron, baseline drift, sirkel bevegelser i DDA osv). Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom. Introdusere og arbeide med å ta posisjon i posten, og angripe forsvars- spilleren.
|
-----------------------------------

Født: 2007´s
Plassering: Halv bane (C1)
Tid: 20:00-21:00
Lagkontakt
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247
Trener
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247

| Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklings- mål. |
| Treningen skal gi utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter, grunnleggende basketferdigheter, beslutninger og fysiske forberedel- ser. En spiller bør ha mellom 160-300 treningsøkter pr år. Treningsmengden bør ikke økes med mer enn 10% fra periode til peri- ode. Det bør fokuseres på allsidighet og en gradvis innføring i de ulike basketferdighetene, med et øvelsesutvalg som er tilpasset nivået. Teknisk og taktisk utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. Unngå fristelsen å kompensere manglende ferdigheter med bruken av taktiske løsninger. Innholdet i treningen bør inndeles slik at det er ca. 20-30% fysisk tre- ning, 60-70% individuell/gruppetrening og 5-20% taktisk trening.
|
| Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges. På klubbnivå bør spilleren delta i regionalt seriespill, RM, nasjonale og internasjonale turneringer og cuper.
|
Grunnleggende bevegel- sesferdigheter (Fysisk) | Målet i denne perioden er å fortsette å bygge en atletisk base, utvikle grunnleggende basketballferdigheter gjennom spillsituasjoner. Bevissthet på at spillere modnes ulikt (fysisk, emosjonelt og mentalt) og derfor må utviklingen være individuelt tilpasset. Fortsatt fokus på grunnleggende bevegelser og motoriske ferdigheter. Introduksjon til mobilitet, stabilitet og koordinasjon. Mobilitet er bevegelsesutslag gjennom en leddkjede. Stabilitet er kontroll over ledd og leddkjeder som grunnlag for optimal kraftoverføring. Koordinasjon er evnen til samordning av kroppsbevegelser i forhold til hverandre og omgivelsene. Allsidighet i fokus, men nå med et bredere øvelsesutvalg i den basket- tekniske treningen.
|
Grunnleggende basket- ferdigheter | Teknisk og taktiske utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. |
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter) | Spillsituasjoner med få spillere gir mer tid med ball. Prioritere 1-mot-1g 3-mot-3 spillsituasjoner. Vi ønsker å utvikle basketballspillere med en bred base fremfor spillere med posisjonsspesifikke ferdigheter. Bruke 3-mot-3-spillsituasjoner til å introdusere offensive konsepter og fremme lagspill. Spillere skal lære å oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret. Introdusere konsepter som pasnings-, kutt- og driblekorridorer. Introdusere spill i overtallssituasjoner. Introdusere det offensive konseptet «punktere» painten gjennom kut- ter, driver, pasninger og skudd. Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom. Introdusere postspill. Introdusere enkel screen-situasjoner - Introdusere Exit-screener - Introdusere Cross-screener - Introdusere Back-screener Videreutvikle forståelsen, utviklingen og bruken av kutter. Variere spillsituasjoner for å fremme myke ferdigheter. Videreutvikle overgangsspill fra angrep til forsvar og forsvar til angrep. Introdusere korridorer på banen. Introdusere hva som skaper overtallsituasjoner i overgangsspill. Oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret i fart. Introdusere hjelprotasjoner. Introduser konseptet ballside og hjelpeside. Introdusere returtaking som en ferdighet, både offensivt og defensivt.
|
Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter) | Avslutninger Introdusere og arbeide med skuddvalg; bedømme skuddet basert på forsvaret, stillingen og klokken. Introdusere og arbeide med ulike innganger til skuddet; skudd av pas- ninger, skudd av dribling, skudd av kutter. Introdusere og arbeide med fotarbeidet i forbindelse med de ulike inn- gangene. Bruk av hopp-stopp, steg-stopp inn i skudd. Videreutvikling av skuddet. Introdusere formskuddsrutiner. Introdusere og arbeide med low-postmoves, både avslutninger og fot- arbeid. Videreutvikling av lay-up med ulike varianter basert på forsvareren. Pasninger og mottak Videreutvikle pasningsteknikker mot pressende forsvarer. Oppfatte, vurdere og beslutte pasningsvalg basert på forsvaret. Introdusere pasningsvalg ved postspill, både til og fra posten. Pasningskvalitet på pasninger til skytteren. Ballbehandling Videreutvikling fra forrige fase; fartsendringer, retningsforandringer, med begge hender og ser opp. Evne til å «se gulvet» (se medspillere og motspillere i fart mens en spretter). Arbeide med riktig vurderinger mens en spretter i fart. Evne til å sprette ballen mot en pressende forsvarsspiller. Introdusere og arbeide med ballbehandling i post situasjoner. Frigjøringer og kutter Videreutvikle kutter til å inkludere flere kutter som gir scoringsmulig- heter (f.eks backdoor, LeBron, baseline drift, sirkel bevegelser i DDA osv). Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom. Introdusere og arbeide med å ta posisjon i posten, og angripe forsvars- spilleren.
|
-----------------------------------

Født: 2006´s
Plassering: Halv bane (C2)
Tid: 20:00-21:00
Lagkontakt
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247
Trener
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247

| Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklings- mål. |
| Økende spesialisering, men fortsatt vektlegging av variasjon og allsidighet. Spillere skal utfordres til å ta ansvar for egen utvikling gjennom å sette seg mål (langsiktig og kortsiktig), både individuelt og lag, og være en del av å utforme planer for å nå målene. Viktig at spillerne lærer viktig- heten med indre motivasjon, ytre motivasjon og disiplin. Det skal arbei- des med å finne løsninger på å takle stressituasjoner og motgang ved å bruke mentale verktøy. Treneren må også være forberedt på å følge opp spillere som har star- tet med basket senere enn sine medspillere. Spillerne har ofte utviklet fysiske og mentale ferdigheter, men mangler de samme basketspesifik- ke ferdighetene. Med riktig coaching og oppfølging, kan disse spillerne med stort hell bli inkludert i basketprogrammet. Spillerne skal nå ha en god atletisk og idrettsspesifikk base. Individuell og sportsspesifikk trening gjennom hele året. Periodisering er avgjø- rende for å ivareta og utvikle spilleren. Spillerne bør ha ca. 4-6 treninger i uken i denne perioden. Dette inklu- derer egentrening, gruppetrening og styrke-/kondisjonsøkter. Mental trening bør også inkluderes nå. Programmene for fysisk trening, restitusjon, mentale forberedelser og teknisk utvikling anbefales å tilpasses individet. Det bør nå være ca. 3-4 treninger pr kamp i denne perioden, og anbe- fales å ikke ha flere enn 2 kamper pr. uke. Spillere bør ha mellom 300-360 treninger og mellom femti og seksti kamper i denne fasen. Innholdet i treningen bør inndeles slik at det er ca. 25% fysisk trening, ca. 55% individuell/gruppetrening og 25% taktisk trening.
|
| Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges. På klubbnivå skal spilleren delta i regionalt seriespill, RM, nasjonale og internasjonale turneringer og cuper og UNM. Landslagene deltar i en internasjonal turnering i U15 klassen, og Nor- disk Mesterskap og Europamesterskap i U16- og U18- klassene.
|
| Treneren skal bidra til at spilleren skal være i stand til å trene bas- ketball hele året. Ved å bruke verktøy basert på sportsmedisinsk forskning, skal treneren være nøye ved utforming av periodeplaner og individuelle utviklingsplaner, for å sikre at spilleren ikke blir skadet el- ler utbrent. Treneren må også medregne sosiale faktorer ved utforming av disse planene. F.eks. bør U17-sesongen være en sesong der spillere fokuserer på fysisk trening og på å tilpasse seg en ny hverdag på vide- regående skole. Spilleren bør prioritere fysisk trening i oppkjøringsperioden for å bygge et godt grunnlag for resten av sesongen.
|
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter) | Generelt Trenerne bør rette fokuset på treningene til å videreutvikle grunnleggende basketsspesifikke ferdigheter, tekniske og taktiske, og fokusere på å utvikle myke ferdigheter gjennom spillsituasjoner. Spillerne har behov for spesifikke tilbakemeldinger vedrørende taktiske valg og tekniske løsninger for å videreutvikle seg. Trenerteamet har da et større ansvar for å ivareta og utvikle utøveren i sitt eget tempo. Spillere skal videreutvikle forståelsen av tempo, timing og spacing i etablerte spillsituasjoner. Spillere skal bygge videre på hvordan en oppfatter, vurderer og beslut- ter i de nye spillsituasjonene. Spillsituasjoner er basert på posisjonerin- gen og bevegelsene til med- og motspillere. Spillsituasjoner Introdusere tempo, timing og spacings-behov i nye spillsituasjoner. Arbeide med å oppfatte, vurdere og beslutte kutter og frigjøringer. Videreutvikling av «punktere painten»-konseptet ved å introdusere au- tomatiske bevegelser tilknyttet drives, postspill, kutting og skudd. - DDA - dribble drive automatics - LPA – low (high/pinch) post automatics - PPA – posisjons- og pasnings-automatics Introdusere roller og arbeidsoppgaver i angrepet, men unngå å tildele faste posisjoner. Videreutvikle enkel-screen situasjoner (posisjons- og pasnings automa- tics). - Videreutvikle Give & Go, Kutt og erstatte - Videreutvikle kutter vekk fra ball - Videreutvikle Exit-screener - Videreutvikle Cross-screener - Videreutvikle Back-screener Introdusere flere screensituasjoner. - Introdusere Down-screener - Introdusere Flare-screener - Introdusere staggered- og dobbelscreener - Introdusere screen-screener situasjoner (STS)
|
Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter) | Avslutninger Videreutvikling av form-skudd, teknikktrening og mengdeskudd. Utvikle et 3-poengsskudd. Videreutvikling av avslutningsvarianter med kontakt og i fart. Videreutvikling av skudd av dribling, catch and shoot og av screener. Pasninger og mottak Videreutvikling av basis pasningsferdigheter. Videreutvikling av en-håndspasninger. Videreutvikle lesninger og valg av pasninger. Ballbehandling Videreutvikle ballbehandling med fartsendringer, retningsforandringer, med begge hender og se opp. Introdusere hvordan en spiller skal bruke dribleserien sin mest effektiv. Introdusere hvordan en spillere skal best håndtere press, og i undertall. Forsvar Videreutvikle posisjonering av ball, og trykk på pasningsbaner. Videreutvikle close-outs og utfordre skudd. Videreutvikle lowpost-forsvar med påfølgende rotasjoner. Videreutvikle hjelp på driver og rotasjoner. Introdusere broken av vinkler i forbindelse med individuellforsvar i spillsituasjoner. Forståelse av balansen mellom ballpress og det å ikke bli slått. Introdusere forsvar i mismatch-situasjoner som gjelder hurtighet, høy- de eller styrke. 1-mot-1 Videreutvikling av 1v1-ferdigheter knyttet til nye spillsituasjoner. Videreutvikle fotarbeidet og avslutningsverktøykassen både fra innsi- despill og spill utenfor trepoengslinjen. Videreutvikle 1-mot-1ferdigheter tilknyttet etablerte spillsituasjonene, og introdusere 1-mot-1 ferdigheter tilknyttet nye spillsituasjoner. Arbeide med å forbedre vinkler både i angrep og forsvar.
|
-----------------------------------

Født: 2005´s, 2004´s, 2003´s
Plassering: Bane B
Tid: 20:00-21:00
Lagkontakt
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247
Trener
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247

Hovedfokus: Født: 2005´s, 2004´S 2003´S | Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklings- mål. |
| Økende spesialisering, men fortsatt vektlegging av variasjon og allsidighet. Spillere skal utfordres til å ta ansvar for egen utvikling gjennom å sette seg mål (langsiktig og kortsiktig), både individuelt og lag, og være en del av å utforme planer for å nå målene. Viktig at spillerne lærer viktig- heten med indre motivasjon, ytre motivasjon og disiplin. Det skal arbei- des med å finne løsninger på å takle stressituasjoner og motgang ved å bruke mentale verktøy. Treneren må også være forberedt på å følge opp spillere som har star- tet med basket senere enn sine medspillere. Spillerne har ofte utviklet fysiske og mentale ferdigheter, men mangler de samme basketspesifik- ke ferdighetene. Med riktig coaching og oppfølging, kan disse spillerne med stort hell bli inkludert i basketprogrammet. Spillerne skal nå ha en god atletisk og idrettsspesifikk base. Individuell og sportsspesifikk trening gjennom hele året. Periodisering er avgjø- rende for å ivareta og utvikle spilleren. Spillerne bør ha ca. 4-6 treninger i uken i denne perioden. Dette inklu- derer egentrening, gruppetrening og styrke-/kondisjonsøkter. Mental trening bør også inkluderes nå. Programmene for fysisk trening, restitusjon, mentale forberedelser og teknisk utvikling anbefales å tilpasses individet. Det bør nå være ca. 3-4 treninger pr kamp i denne perioden, og anbe- fales å ikke ha flere enn 2 kamper pr. uke. Spillere bør ha mellom 300-360 treninger og mellom femti og seksti kamper i denne fasen. Innholdet i treningen bør inndeles slik at det er ca. 25% fysisk trening, ca. 55% individuell/gruppetrening og 25% taktisk trening.
|
| Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges. På klubbnivå skal spilleren delta i regionalt seriespill, RM, nasjonale og internasjonale turneringer og cuper og UNM. Landslagene deltar i en internasjonal turnering i U15 klassen, og Nor- disk Mesterskap og Europamesterskap i U16- og U18- klassene.
|
| Treneren skal bidra til at spilleren skal være i stand til å trene bas- ketball hele året. Ved å bruke verktøy basert på sportsmedisinsk forskning, skal treneren være nøye ved utforming av periodeplaner og individuelle utviklingsplaner, for å sikre at spilleren ikke blir skadet el- ler utbrent. Treneren må også medregne sosiale faktorer ved utforming av disse planene. F.eks. bør U17-sesongen være en sesong der spillere fokuserer på fysisk trening og på å tilpasse seg en ny hverdag på vide- regående skole. Spilleren bør prioritere fysisk trening i oppkjøringsperioden for å bygge et godt grunnlag for resten av sesongen.
|
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter) | Generelt Trenerne bør rette fokuset på treningene til å videreutvikle grunnleggende basketsspesifikke ferdigheter, tekniske og taktiske, og fokusere på å utvikle myke ferdigheter gjennom spillsituasjoner. Spillerne har behov for spesifikke tilbakemeldinger vedrørende taktiske valg og tekniske løsninger for å videreutvikle seg. Trenerteamet har da et større ansvar for å ivareta og utvikle utøveren i sitt eget tempo. Spillere skal videreutvikle forståelsen av tempo, timing og spacing i etablerte spillsituasjoner. Spillere skal bygge videre på hvordan en oppfatter, vurderer og beslut- ter i de nye spillsituasjonene. Spillsituasjoner er basert på posisjonerin- gen og bevegelsene til med- og motspillere. Spillsituasjoner Introdusere tempo, timing og spacings-behov i nye spillsituasjoner. Arbeide med å oppfatte, vurdere og beslutte kutter og frigjøringer. Videreutvikling av «punktere painten»-konseptet ved å introdusere au- tomatiske bevegelser tilknyttet drives, postspill, kutting og skudd. - DDA - dribble drive automatics - LPA – low (high/pinch) post automatics - PPA – posisjons- og pasnings-automatics Introdusere roller og arbeidsoppgaver i angrepet, men unngå å tildele faste posisjoner. Videreutvikle enkel-screen situasjoner (posisjons- og pasnings automa- tics). - Videreutvikle Give & Go, Kutt og erstatte - Videreutvikle kutter vekk fra ball - Videreutvikle Exit-screener - Videreutvikle Cross-screener - Videreutvikle Back-screener Introdusere flere screensituasjoner. - Introdusere Down-screener - Introdusere Flare-screener - Introdusere staggered- og dobbelscreener - Introdusere screen-screener situasjoner (STS)
|
Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter) | Avslutninger Videreutvikling av form-skudd, teknikktrening og mengdeskudd. Utvikle et 3-poengsskudd. Videreutvikling av avslutningsvarianter med kontakt og i fart. Videreutvikling av skudd av dribling, catch and shoot og av screener. Pasninger og mottak Videreutvikling av basis pasningsferdigheter. Videreutvikling av en-håndspasninger. Videreutvikle lesninger og valg av pasninger. Ballbehandling Videreutvikle ballbehandling med fartsendringer, retningsforandringer, med begge hender og se opp. Introdusere hvordan en spiller skal bruke dribleserien sin mest effektiv. Introdusere hvordan en spillere skal best håndtere press, og i undertall. Forsvar Videreutvikle posisjonering av ball, og trykk på pasningsbaner. Videreutvikle close-outs og utfordre skudd. Videreutvikle lowpost-forsvar med påfølgende rotasjoner. Videreutvikle hjelp på driver og rotasjoner. Introdusere broken av vinkler i forbindelse med individuellforsvar i spillsituasjoner. Forståelse av balansen mellom ballpress og det å ikke bli slått. Introdusere forsvar i mismatch-situasjoner som gjelder hurtighet, høy- de eller styrke. 1-mot-1 Videreutvikling av 1v1-ferdigheter knyttet til nye spillsituasjoner. Videreutvikle fotarbeidet og avslutningsverktøykassen både fra innsi- despill og spill utenfor trepoengslinjen. Videreutvikle 1-mot-1ferdigheter tilknyttet etablerte spillsituasjonene, og introdusere 1-mot-1 ferdigheter tilknyttet nye spillsituasjoner. Arbeide med å forbedre vinkler både i angrep og forsvar.
|
-----------------------------------

Senior / Divsion 1 trening
Plassering: Bane C
Tid: 20:00-22:00
Lagkontakt
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247
Trener
Jesse Lee Krombel
leder@arendaltitans.no
92069247

| Videreutvikle evne til å forberede, gjennomføre og evaluere konkurranser og lære å se sammenhenger mellom forberedelser og utvikling av resultater. |
| Spillere skal sette seg mål, langsiktig og kortsiktig, samt oppdatere sin egen utviklingsplan og strategier for å nå egen målsetting. Når spilleren har kommet til denne fasen skal spilleren ha forstått sin rolle i egenutviklingen, motivasjon og disiplinen som skal til for å fort- sette utviklingen og hvor viktig fysisk og mental trening er for videre satsing. Etter 10-15 år med trening, er det ikke mulig å øke volumet på trenin- gen til en spiller. Spilleren skal da ha kommet opp på terskelen tids- messig med daglige økter. Derfor må kvaliteten og intensiteten på øk- tene forbedres/økes. Utviklingen i denne perioden handler om intensitet og terping. Perio- disering er nødvendig for å ivareta utøveren, og følge opp utviklingen med et langsiktig perspektiv. Spilleren skal ha ca. 360 økter og ca. 60 kamper pr år Treningene skal inneholde ca. 30% fysisk trening, 40% individuelle el- ler gruppetrening i basketball og ca. 30% lagtaktikk.
|
| |
| Trenere bør bruke avanserte fysisk treningsprinsipper og program- mer for å forebygge skader uten at spilleren må gå ned i mengde eller intensitet. Periodisering er avgjørende for å holde spillere skadefrie, motivert og ha overskudd. Økende grad av spesifikk trening og større vektlegging av skadeforebygging. Spillere bør i denne perioden implementere Olym- piske løft i styrketreningsprogrammene for styrke- og powerutvikling. Det skal brukes tester for å måle utvikling. Spillerne skal bruke mental trening for å forbedre prestasjonen.
|
| Spillsituasjoner Breakdown av offensive sets inn i enkle spillsituasjoner. Fokus på defensive løsninger så vel som offensive løsninger. Videreutvikling av kommunikasjon. Videreutvikling av forståelse av tempo, vinkler og timing. Både defen- sivt og offensivt. Videreutvikling av 1-mot-1 ferdigheter tilknyttet nye spillsituasjoner. Videreutvikling av myke ferdigheter. Videreutvikling av å oppfatte, vurdere og beslutte i spillsituasjoner. Videreutvikling av forståelse av tempo, timing og spacing offensivt. Bevisst på sin rolle i det kollektive spillet. Bevisst på at offensive systemer er sammensetning av enkle spillsitua- sjoner. Bevisst på hvilke, og hvordan, ferdigheter skal anvendes i spillsituasjo- ner. Videreutvikling av posisjonering både på ball og vekk fra ball. Stramme inn defensive rotasjoner. Implementering av flere defensive konsepter/situasjoner f.eks. ved ball- screenforsvar eller sonespill. Kommunikasjon. 1-mot-1 Forstå at utviklingen av myke ferdigheter henger sammen med videre- utvikling av harde ferdigheter. Harde ferdigheter må videreutvikles og terpes på. Overgangsspill Videreutvikling av kommunikasjonsferdigheter. Videreutvikle utførelse i overtallssituasjoner. Videreutvikle forsvarsprinsipper i undertallssituasjnoer Videreutvikle oppfattelse, vurderinger og beslutninger i forbindelse med ballbehandling, pasninger og skudd, basert på med- og motspille- re, og skuddklokken.
|
-----------------------------------
1. Klubbmedlemmer har muligheten til å fortsette med trening med de eldre medlemmene, men trenger tillatelse fra treneren.
2. Alle klubbmedlemmer er pålagte å bruke atletiske klær og innesko. Hatter og hettegensere ikke tillatt under trening. Mobiltelefoner vil være i ryggsekker før etter trening.
3. Alle klubbmedlemmer kan velge følgende trenings dag og sted:
