Velkommen til Arendal Titans Onsdag trening på Tvedestrand Idrettsparken
Trening informasjon for klubbmedlemmer
-----------------------------------
Født: 2010´s, 2009´s
Plassering: Halv bane (A1)
Tid: 18:00-19:00
Lagkontakt
Rune Lien
lien.runelien@gmail.com
Trener
Rune Lien
lien.runelien@gmail.com
Hovedfokus: Født: 2010, 2009 | Lære og utvikle viderekommende idrettslige ferdigheter. |
| Trening og konkurranse internt i klubber, og mellom lokale klubber i sin region. Treningen skal gi utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter, grunnleggende basketferdigheter, beslutninger og fysiske forberedel- ser. For at spillerne skal utvikle seg best mulig bør de være aktive 4 ganger i uken. Ideelt bør det være 2-3 basketballøkter, der det er to økter med andre idretter eller annen fysisk aktivitet. Øktene bør ikke vare lenger enn 60-90 minutter. Der starten er viet til oppvarming og hurtighetstrening, etterfulgt av trening av tekniske ferdigheter og spillsituasjoner. For å få riktig balanse mellom trening og kamper bør spillere ha fire økter pr kamp i snitt.
|
| Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges. EasyBasket som en utviklingsarena er bygget opp for å gi barna trygg- het, trivsel og mestring.
|
Grunnleggende bevegel- sesferdigheter (Fysisk) | Denne fasen er den viktigste perioden for utvikling av motoriske ferdig- heter. Dersom bevegelsesferdigheter ikke utvikles i denne fasen, kan spillere gå glipp av muligheten til å utvikle disse ferdighetene ved et senere tidspunkt. De største muskelgruppene er mer utviklet enn de mindre muskelgrup- pene. Åndedrettssystemet er fremdeles under utvikling. Bør fokusere på det anaerobe systemet. Anaerobe systemet trenes ved f.eks styrketrening, hurtighetsstrening eller intervalltrening. Motoriske mønstre er mer utviklet ved enden av denne fasen. Balansen modnes. Jenter utvikler koordinasjon raskere enn guttene. Allsidighet i fokus, men nå med et bredere øvelsesutvalg i den basket- tekniske treningen.
|
Grunnleggende basket- ferdigheter | Teknisk og taktisk utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. |
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter) | Angrepsspillerne skal lære å lese forsvaret for å se etter scoringsmulig- heter. Individuelle ferdigheter bør utvikles ved å spille 1-mot-1 og 3-mot-3 for å gjøre lesningene lettere. I gruppesituasjoner bør spillerne lære enkle situasjoner som pass, kutt og erstatte. Dette for å lære å bedømme timing og avstand. Offensivt bør settes søkelys på hurtig overgang fra forsvar til angrep. I forsvar bør spillerne fokusere på å løpe tilbake i forsvar ved endt angrep. Spillere skal lære en atletisk og lovlig forsvarsposisjon. Spillere skal utvikle en evne til å posisjonere seg riktig på spilleren med ball, og bedømme riktig avstand mellom angrepsspilleren og seg selv. Når forsvarsspilleren ikke holder en spiller med ball, skal spilleren ut- vikle en evne til å posisjonere seg mellom egen spiller og kurv samtidig som spilleren klarer å se både ball og egen mann. Spillerne skal forbedre kommunikasjonen mellom hverandre.
|
Tekniske ferdigheter (harde ferdigheter) | Avslutninger Introdusere skuddteknikk. Videreutvikle lay-upteknikken med fokus på overhåndsavslutninger med begge hender. Pasninger og mottak Introduksjon til elementære pasningsteknikker. Sentre og motta pasninger i fart. Sentre og motta pasninger med forsvarere. Ballbehandling
Bevege seg i alle retninger, med begge hender. Håndtere ballen i ulike hastigheter og enkle retningsforandringer med begge hender. Håndtere ballen mens man orienterer seg om hva som skjer på gulvet. Frigjøringer og kutter Skape scoringsmuligheter gjennom kutter. Skape en pasningskorridor f.eks. ved en frigjøring eller kutt og erstatte. 1-mot-1 Atletisk startposisjon. Ansiktet mot kurven. Lese forsvarsspilleren. Ball- og stegfinter. Atletisk og lovlig forsvarsposisjon.
|
-----------------------------------
Født: 2008´s, 2007´s, 2006
Plassering: Halv bane (A2)
Tid: 18:00-19:00
Lagkontakt
Rune Lien
lien.runelien@gmail.com
Trener
Rune Lien
lien.runelien@gmail.com
Hovedfokus: Født: 2008, 2007 | Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklings- mål. |
| Treningen skal gi utvikling av grunnleggende bevegelsesferdigheter, grunnleggende basketferdigheter, beslutninger og fysiske forberedel- ser. En spiller bør ha mellom 160-300 treningsøkter pr år. Treningsmengden bør ikke økes med mer enn 10% fra periode til peri- ode. Det bør fokuseres på allsidighet og en gradvis innføring i de ulike basketferdighetene, med et øvelsesutvalg som er tilpasset nivået. Teknisk og taktisk utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. Unngå fristelsen å kompensere manglende ferdigheter med bruken av taktiske løsninger. Innholdet i treningen bør inndeles slik at det er ca. 20-30% fysisk tre- ning, 60-70% individuell/gruppetrening og 5-20% taktisk trening.
|
| Den sosiale rammen ved alle arrangementer og trening bør vektlegges. På klubbnivå bør spilleren delta i regionalt seriespill, RM, nasjonale og internasjonale turneringer og cuper.
|
Grunnleggende bevegel- sesferdigheter (Fysisk) | Målet i denne perioden er å fortsette å bygge en atletisk base, utvikle grunnleggende basketballferdigheter gjennom spillsituasjoner. Bevissthet på at spillere modnes ulikt (fysisk, emosjonelt og mentalt) og derfor må utviklingen være individuelt tilpasset. Fortsatt fokus på grunnleggende bevegelser og motoriske ferdigheter. Introduksjon til mobilitet, stabilitet og koordinasjon. Mobilitet er bevegelsesutslag gjennom en leddkjede. Stabilitet er kontroll over ledd og leddkjeder som grunnlag for optimal kraftoverføring. Koordinasjon er evnen til samordning av kroppsbevegelser i forhold til hverandre og omgivelsene. Allsidighet i fokus, men nå med et bredere øvelsesutvalg i den basket- tekniske treningen.
|
Grunnleggende basket- ferdigheter | Teknisk og taktiske utvikling skal legges opp på en måte som sikrer mestring for spilleren. Taktiske løsninger skal være basert på tekniske ferdigheter. |
Taktiske vurderinger (myke ferdigheter) | Spillsituasjoner med få spillere gir mer tid med ball. Prioritere 1-mot-1g 3-mot-3 spillsituasjoner. Vi ønsker å utvikle basketballspillere med en bred base fremfor spillere med posisjonsspesifikke ferdigheter. Bruke 3-mot-3-spillsituasjoner til å introdusere offensive konsepter og fremme lagspill. Spillere skal lære å oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret. Introdusere konsepter som pasnings-, kutt- og driblekorridorer. Introdusere spill i overtallssituasjoner. Introdusere det offensive konseptet «punktere» painten gjennom kut- ter, driver, pasninger og skudd. Introdusere bevegelser vekk fra ball når painten punkteres – skape pasningsbaner og skape rom. Introdusere postspill. Introdusere enkel screen-situasjoner - Introdusere Exit-screener - Introdusere Cross-screener - Introdusere Back-screener Videreutvikle forståelsen, utviklingen og bruken av kutter. Variere spillsituasjoner for å fremme myke ferdigheter. Videreutvikle overgangsspill fra angrep til forsvar og forsvar til angrep. Introdusere korridorer på banen. Introdusere hva som skaper overtallsituasjoner i overgangsspill. Oppfatte, vurdere og beslutte basert på forsvaret i fart. Introdusere hjelprotasjoner. Introduser konseptet ballside og hjelpeside. Introdusere returtaking som en ferdighet, både offensivt og defensivt.
|
-----------------------------------
Treningene vil hovedsakelig ha vekt på :
- koordinasjon
- Teknikk
- overblikk av bane i forsvar og angrep
- skudd
1. Klubbmedlemmer har muligheten til å fortsette med trening med de eldre medlemmene, men trenger tillatelse fra treneren.
2. Alle klubbmedlemmer er pålagte å bruke atletiske klær og innesko. Hatter og hettegensere ikke tillatt under trening. Mobiltelefoner vil være i ryggsekker før etter trening.
3. Alle klubbmedlemmer kan velge følgende trenings dag og sted: